03-03-15

Woningen: klacht bij Ombudsdienst Antwerpen

Van der Meydenstraat Antwerpen klacht.JPG

Geachte heer Boeykens

 

Bedankt voor uw bijkomende mail. Ik raad u aan om klacht neer te leggen bij de lokale politie.

 

Wanneer u in de toekomst nog vragen of opmerkingen hebt over de Antwerpse stadsdiensten, mag u mij uiteraard opnieuw contacteren.

 

Met vriendelijke groeten


Karla Blomme | Ombudsvrouw

Ombudsdienst stad Antwerpen, lokale politie, OCMW en Zorgbedrijf Antwerpen, sociale huisvesting

De Coninckplein 25, 2060 Antwerpen (ingang Muizenstraat)
tel +0800 94 843

ombudsvrouw@stad.antwerpen.be | www.antwerpen.be/ombudsvrouw

vind de ombudsman die bij je probleem past op www.ombudsman.be

 

volg ons op facebook en twitter

 

van:Ombudsvrouw <ombudsvrouw@stad.antwerpen.be>

aan:Jan Boeykens <werkgroepmorkhoven@gmail.com>

datum:3 maart 2015 14:35

onderwerp:RE: Klacht huurwoningen Antwerpen

 

verzonden door:stad.antwerpen.be

------------------------------------------------------------------------------------------

Ombudsvrouw Stad Antwerpen

Geachte Mevrouw,

U antwoordde mij dat ik met mijn klacht over een huurwoning in de Van der Meydenstraat te Borgerhout die ik bezichtigde, niet bij u terecht kan.

In tegenstelling tot wat ik uit goede bron vernomen heb, zou de Stad Antwerpen dus geen financiële steun verlenen aan opkopers van oude woningen om die woningen, via een soort jongeren-stagecontract, te 'renoveren'. En mijn klacht zou 'inhoudelijk niet specifiek genoeg zijn om een onderzoek op te starten'.

Bovendien stelt u dat mijn klacht 'gedateerd' is.

Inmiddels ben ik door mijn vroegere huisbaas in de Van der Meydenstraat (die daarin gesteund werd door zijn vrouw die mede-eigenaar is), gewaarschuwd voor het feit dat de opkoper van de oude woningen 'gevaarlijk' kan zijn en dat ik mijn publicaties terzake op het internet terzake 'het best kan verwijderen'.

Ik ben echter niet van plan om op dit verzoek in te gaan omdat mijn vroegere huisbaas beweerde dat ik door mijn huurder-buurman destijds werd 'weggeselecteerd' terwijl deze laatste mij juist een geschikte kandidaat vond voor het huren van een appartement en een goed woordje wou doen bij de opkoper.  Daarbij vertrouwde hij me toe op welke manier de opgekochte woningen werden opgeknapt.

Ik hoop dat de diensten van de Stad Antwerpen alsnog een onderzoek zullen instellen en ik zal mij, zoals u voorstelde, tot de politie wenden indien ik bedreigd zou worden.

In afwachting van uw antwoord, teken ik,

Hoogachtend,

Jan Boeykens

 
van:Jan Boeykens <werkgroepmorkhoven@gmail.com>
aan:Ombudsvrouw <ombudsvrouw@stad.antwerpen.be>
cc:Jan Boeykens <werkgroepmorkhoven@gmail.com>
datum:2 maart 2015 16:37
onderwerp:Re: Klacht huurwoningen Antwerpen
 
---------------

Geachte heer Boeykens

 

Bedankt voor uw mail over een huurwoning die u bezichtigde.

 

Als ombudsvrouw ben ik niet bevoegd voor woningen op de private markt, daarvoor kunt u terecht bij de Huurdersbond.

 

Ik keek na of er door de stad opleidingen worden voorzien voor het renoveren van gebouwen, maar dat is niet zo. Uw klacht is inhoudelijk niet specifiek genoeg om een onderzoek op te starten en ook reeds gedateerd als u spreekt over een jaar geleden.

 

Ik stel voor dat u zich richt tot de Huurdersbond. Bij het vermoeden van wanpraktijken kunt u zich (of de huisbaas) zeker richten tot de lokale politie van Antwerpen.

 

met vriendelijke groeten

 

Karla Blomme | Ombudsvrouw

Ombudsdienst stad Antwerpen, OCMW, lokale politie en sociale huisvesting

De Coninckplein 25 | 2060 Antwerpen

tel + 32 0800 94 843 

ombudsvrouw@stad.antwerpen.be | www.antwerpen.be/ombudsvrouw

 

vind de ombudsman die bij je probleem past op www.ombudsman.be

volg ons op facebook en twitter

van:Ombudsvrouw <ombudsvrouw@stad.antwerpen.be>

aan:Jan Boeykens <werkgroepmorkhoven@gmail.com>

datum:16 februari 2015 11:18

onderwerp:RE: Klacht huurwoningen Antwerpen

 

verzonden door:stad.antwerpen.be

---------------

Ombudsvrouw Stad Antwerpen

Antwerpen, 14 februari 2015

 
Geachte Mevrouw,
 
Betreft: wanpraktijken huurwoningen
 
Ongeveer een jaar geleden was ik op zoek naar een appartement in Antwerpen.
 
Op een bepaald moment had ik een gesprek met de heer Dams die een appartement huurt op het adres van de Van der Meydenstraat 10, 214O Borgerhout (Antwerpen).
 
De heer Dams wou mij als kandidaat-huurder aan de huisbaas voordragen.
Vandaar dat ik een langdurig en vertrouwelijk gesprek ten zijnen huize had.
 
Wat hij me vertelde was onthullend.
 
Het huis waarin hij, te samen met andere mensen een appartement huurt, schijnt het eigendom te zijn van een steenrijke Turk die in Turkije zelfs een eigen vacantie-eiland zou hebben.
 
De man koopt automatisch oude woningen op en laat die dan voor een appel en een ei door Turkse jongeren 'renoveren'.
De jongeren die over geen beroepsbekwaamheid beschikken, volgen zogenaamd een opleiding die door de Stad Antwerpen grotendeels wordt bekostigd. Op die manier weet de Turkse huisbaas zich te verrijken.
 
De 'gerenoveerde' woningen bevatten talrijke gebreken en de ingebouwde toestellen zoals ijskasten en elektrische vuren zijn van goedkope en slechte kwaliteit alhoewel zij er op het eerste zicht 'goed' uit zien.
 
De heer Dams had heel wat moeten investeren om zijn appartement bewoonbaar te maken en diende tevens veranderingswerken uit te voeren.
 
Hij vertelde mij dat de buitendeur stuk was geweest en maandenlang had openstaan.  Het schrijven naar de huisbaas leverde niets op. Tenslotte liet hij de buitendeur op eigen kosten door vaklui herstellen.
 
Ik vraag mij af of de Stad Antwerpen haar samenwerking met dubieuze figuren niet beter kan opzeggen.
 
In afwachting van uw antwoord, teken ik,
 
Hoogachtend,
 
Jan Boeykens
Van der Meydenstraat 12 bus 2
2140 Borgerhout

14:54 Gepost door slaapkamer-expert in Antwerpen, Klacht, Nieuws, Ombudsdienst, woningen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

14-02-15

Wanpraktijken Antwerpse huurwoningen: Van der Meydenstraat

Van der Meydenstraat Antwerpen.JPG

Antwerpen, 14 februari 2015

Antwerpse Ombudsvrouw

 
Geachte Mevrouw,
 
Betreft: wanpraktijken huurwoningen
 
Ongeveer een jaar geleden was ik op zoek naar een appartement in Antwerpen.
 
Op een bepaald moment had ik een gesprek met de heer Dams die een appartement huurt op het adres van de Van der Meydenstraat 10, 214O Borgerhout (Antwerpen).
 
De heer Dams wou mij als kandidaat-huurder aan de huisbaas voordragen.
Vandaar dat ik een langdurig en vertrouwelijk gesprek ten zijnen huize had.
 
Wat hij me vertelde was onthullend.
 
Het huis waarin hij, te samen met andere mensen een appartement huurt, schijnt het eigendom te zijn van een steenrijke Turk die in Turkije zelfs een eigen vacantie-eiland zou hebben.
 
De man koopt automatisch oude woningen op en laat die dan voor een appel en een ei door Turkse jongeren 'renoveren'.
De jongeren die over geen beroepsbekwaamheid beschikken, volgen zogenaamd een opleiding die door de Stad Antwerpen grotendeels wordt bekostigd. Op die manier weet de Turkse huisbaas zich te verrijken.
 
De 'gerenoveerde' woningen bevatten talrijke gebreken en de ingebouwde toestellen zoals ijskasten en electrische vuren zijn van goedkope en slechte kwaliteit alhoewel zij er op het eerste zich 'goed' uit zien.
 
De heer Dams had heel wat moeten investeren om zijn appartement bewoonbaar te maken en diende tevens veranderingswerken uit te voeren.
 
Hij vertelde mij dat de buitendeur stuk was geweest en maandenlang had openstaan.  Het schrijven naar de huisbaas leverde niets op. Tenslotte liet hij de buitendeur op eigen kosten door vaklui herstellen.
 
Ik vraag mij af of de Stad Antwerpen haar samenwerking met dubieuze figuren niet beter kan opzeggen.
 
In afwachting van uw antwoord, teken ik,
 
Hoogachtend,
 
Jan Boeykens
Van der Meydenstraat 12 bus 2
2140 Borgerhout

21-11-14

Problemen met Water Link: Ombudsdienst Stad Antwerpen

gantman.jpg

Antwerpen, 21 november 2014

 
Karla Blomme | Ombudsvrouw
Ombudsdienst stad Antwerpen, OCMW, lokale politie en sociale huisvesting
De Coninckplein 25 | 2060 Antwerpen

Geachte Mevrouw,


Bedankt voor uw antwoord.
 
Zoals u in mijn schrijven zal hebben gelezen, ben ik helemaal niet tevreden over de manier waarop de Vlaamse Ombudsdienst mijn klacht inzake Water Link afhandelde.
Misschien is dit voor een deel te wijten aan het feit dat ik in mijn eerste brief schreef dat ik 'weinig of geen vertrouwen in de Vlaamse Ombudsdienst heb' maar deze opmerking was dan ook terecht.
Op 35 jaar tijd heeft geen enkel van mijn klachten bij de Vlaamse Ombudsdienst, tot een positief resultaat geleid. Dat is niet normaal te noemen.
Ik werkte vroeger (ten tijde van Wivina Demeester) bijvoorbeeld heel wat rond de rechten van de patiënt maar al mijn klachten terzake werden door de Vlaamse Ombudsdienst die telkens voortging op de verklaring van de Vlaamse Gezondheidsinspectie die een nauwe band onderhoudt met Caritas-instellingen, geklasseerd.  Daardoor begon ik mij af te vragen wat de feitelijke rol was van de Vlaamse Ombudsdienst. De dienst leek niet te zijn bedoeld om klachten te onderzoeken maar om fouten van overheidsinstanties dicht te dekken.
 
Ik maakte hetzelfde mee met mijn klacht rond de Geelse Huisvesting die één van haar bestuursleden petities in een wijk liet opstellen, om bepaalde mensen uit hun sociale woning te zetten. De maatschappij wees ook sociale woningen toe aan mensen die er geen recht op hadden. Ik schreef hierover ondermeer naar oud-minister Keulen (Open VLD) die in een bepaald geval 'eerst' de resultaten van een procedure voor de Vrederechter afwachtte, om mij dan enkele maanden later mede te delen dat hij zich 'niet kon mengen in gerechtelijke procedures'. Ik bracht deze gang van zaken meermaals ter sprake bij de Vlaamse Ombudsdienst waar men deze gang van zaken blijkbaar normaal vond.
 
Enkele jaren geleden diende ik verschillende klachten in inzake het systematisch achterhouden van onze briefwisseling en de folterpraktijken tegenover Marcel Vervloesem, bestuurslid van onze vereniging, in de gevangenis van Brugge.
Tot mijn verbazing wou de Vlaamse Ombudsdienst toen wel ingaan op mijn klachten inzake willekeurige sancties en folterpraktijken in de gevangenis van Brugge die in strijd waren met de zogenaamde gevangeniswet.
Maar toen ik de Vlaamse Ombudsdienst verder contacteerde, ontving ik geen enkel antwoord meer alsof er vanuit het kabinet van oud-justitieminister De Clerck de opdracht gegeven was om geen aandacht te besteden aan deze zaak.
 
Ook in mijn persoonlijke probleem met Water Link, bleef de Vlaamse Ombudsdienst volgens mij in gebreke. Mijn klacht draaide rond het feit dat Water Link mij 25 euro wou laten betalen voor het feit dat ik de stand van mijn meter, laattijdig had aangegeven en er intussen iemand van de maatschappij was langs geweest om de meterstand te noteren.
De Vlaamse Ombudsdienst wees op een artikeltje van het contract dat haar door Water Link was toegezonden waarin stond dat 'alle kosten door de klant dienen betaald te worden'.  Einde discussie.  
Ik zond de Vlaamse Ombudsdienst echter een reeks foto's waaruit bleek dat ik de kelder (zonder verlichting, zonder trapleuning,) niet kon betreden en vroeg de Vlaamse Ombudsdienst tevens om de Antwerpse Wooninspectie te willen contacteren die deze feiten enkele weken geleden heeft vastgesteld en in haar rapport genoteerd heeft. Ook de man van de Antwerpse Wooninspectie is de kelder niet ingegaan omdat hij geen risico wou nemen. Zoals u weet, wil de Antwerpse Wooninspectie de woonkwaliteit van de Antwerpenaars verbeteren. Dus ik dacht wel dat de Vlaamse Ombudsdienst deze dienst wel eens mocht contacteren.
Water Link wist het zo te draaien dat ik bepaalde facturen niet had betaald. Dat had echter niets met mijn klacht te maken en ik vind het fout dat de Vlaamse Ombudsdienst die redenering overnam.
 
Om toch even verder op de betaling van de facturen in te gaan: een bepaalde rekening van Water Link bleek bij nazicht, en in tegenstelling tot wat ik genoteerd had, inderdaad niet te zijn betaald. Het betrof hier een bedrag van 53 euro voor de maand september 2014.  Ik heb dat bedrag toen onmiddellijk op de rekening van Water Link gestort. Een ander bedrag had te maken met de aansluiting van het water, waarvan men mij echter nooit op de hoogte bracht. Ik wist zelfs niet eens dat de huisbaas het water had afgesloten voor dat ik het appartement huurde.
 
De Vlaamse Ombudsdienst volgde dus uitsluitend de redenering van Water Link zonder rekening te houden met mijn klacht rond het opmeten van de water-meterstand. Ze wees mij op het feit dat ik mij 'akkoord verklaarde met het feit om alle onkosten van Water Link te betalen' en stelde mij (zoals Water Link) voor als een soort wanbetaler, wat ik helemaal niet ben en helemaal naast de kwestie is.
Omdat Water Link zich door de Vlaamse Ombudsdienst gesteund voelde, begon zij mij aanmaningen en ingebrekestellingen te sturen. 
Ik werd zodanig onder druk gezet dat ik een voor mij onverklaarbare rekening van Water Link ten belope van maar liefst 96 euro tenslotte betaalde.
 
Ik denk dat er zich heel wat mensen in mijn situatie bevinden. Zij betalen tenslotte maar, niet omdat zij akkoord zijn met de factuur, maar omdat zij van alle problemen en op de opéénstapeling van bijkomende kosten willen verlost zijn. 
 
De klantendiensten van Electrabel, Waterlink en de gasmaatschappijen werken als ware incasso-bureau's. Indien er een betwisting is, krijgt men kosten voor aanmaningen, ingebrekestellingen en deurwaarders. Bovendien wordt ermee gedreigd om het water, de gas of de elektriciteit af te sluiten (wat weer bijkomende kosten voor de her-aansluiting met zich meebrengt).
Over de facturen valt niet de discussiëren.
 
Op mijn blog http://electrabel-klachten-plaintes.skynetblogs.be/ getuigen honderden mensen over het feit dat zij nergens met hun klachten terecht kunnen. 
 
Het is niet de taak van de Vlaamse en Antwerpse Ombudsdienst om voor de frauduleuze en klant-vijandige praktijken van de Energie- Water- en Gasmaatschappijen te kiezen.
 
In afwachting van uw antwoord, teken ik,
 
Hoogachtend,
 
Jan Boeykens
Van der Meydenstraat 12/2
2140 Borgerhout
 
===
 
Geachte heer Boeykens
 
Bedankt voor uw mail.
Aangezien uw mail in eerste instantie gericht is aan de Vlaamse ombudsman, ga ik ervan uit dat u van hem een antwoord mag verwachten.
 
Mocht u in de toekomst nog vragen en of opmerkingen hebben, verneem ik dit graag van u.
 
met vriendelijke groeten
 
Karla Blomme | Ombudsvrouw
 
====
Foto: André Gantman (NV-A), directeur van Water Link